آزادی یا بی بندوباری؟
آزادی واژه ایی است که مخصوصا در چند دهه ی اخیر از آن سوء استفاده های فراوانی شده است به طوری که از این واژه در هرجا که لازم شده برای استفاده های مادی خود بهره ها برده اند . یکی از نمونه های بارز آن آزادی زنان می باشد که به وسیله ی این واژه ی ظاهرا حق طلبانه بر زنان جهان ستمهای فراوانی وارد شده است. در این خصوص مقام معظم رهبری سخنان متعددی بیان فرموده ا ند که به روشن شدن کلمه ی آزادی و سوء استفاده از آن کمک میکند:
مفهوم آزادی در اسلام:
ما باید ببینیم که اساسا هیچ مفهومی در اسلام به عنوان آزادی هست یا خیر؟! مفهوم آزاد بودن انسانها قرنها پیش از آن که در اروپا مطرح شود، در اسلام مطرح شده ا ست و قرنها پیش از آن که متفکران ، روشنفکران ، انقلابیها و رهبران اروپایی به فکر بیفتند که آزادی بشررا یکی از حقوق اساسی بشر بدانند ، در اسلام چنین کاری صورت گرفته است . حال اگر آزادی را به معنای لطیف و بلند آن معنی کنیم که آزادی روح انسان از آلایش ،ا ز هوی و هوسها ، از رذایل واز قید و بند های مادی است ، این معنی تا امروز هم هنوز در انحصار مکاتب الهی است و اصلا مکاتب غربی و اروپایی آن را استشمام نکرده اند . آزادی که در انقلاب کبیر فرانسه در قرن هجدهم و بعد از آن در دنیای غرب خیلی کوچکتر و محدود تر و کم ارزشتر از آن آزادی است که انبیاء الهی در مکاتب الهی درباره ی آن بحث کردند .
آزادی به مفهوم واقعی آن در اسلام هست . اینکه بعضی تصور کرده اند آزادی با چنین مفهومی دو سه قرن است که در دنیا پیدا شده ، اشتباه است. خطبه های نماز جمعه تهران 14/9/1365
آزادی و یک آیه ی قرآن:
“و یضع عنهم اصرهم و اغلال اللتی کانت علیهم” اعراف 157
جمله مطالبی که در این ایه آمده این است که پیامبر (ص) بندها رااز پاهای انسان برمی دارد ،آن غل و زنجیر هایی که به پای انسانها سنگینی می کند و ما نع از تحرک آنها ، پرواز آنها میشود، از گردن و پاهایشان باز می کند . “اصر” در لغت به معنای ريسمانهايی است که پايه ی خيمه رابه وسيله آن با ميخ به زمين می کوبند که تا ريسمان ها به خيمه بسته است خيمه نمی تواند تکان بخورد .انواع و اقسام تحميل ها تبعیض ها محدوديت ها تلقين ها و تزريق هايی که امروز به صورت مدرن دردنيا مطرح است .ا نسان ها را به صورت يک حيوان در می آورد .اين همان «اصر»ها ست این همان غل و زنجيرهاست .پيامبران وقتی وارد جامعه می شوند اولين کارشان اين است که اين غل و زنجيرها را از گردن اين زندانی بازکنند 13….. خطبه های نماز جمعه تهران 14/9/65
آزادی و يک روايت
در وصيت اميرالمومنين(ع)به فرزندش امام حسن (علیه السلام)همين کلمه ی آزادی آمده “لا تکن عبد غیرک و قد جعلک الله حرا“بنده ی غیر خودت مباش که خدا تو را آزاد آفریده است . نهج البلاغه نامه ی 31
امروز در سندهای بسیار مهم انقلاب کبیر فرانسه این عبارت حفظ میشود و دهن به دهن گفته میشود و از قول نویسندگان و متفکران- امثال منتسکیو و دیگران – نقل میشود که ” هر انسان آزاد به دنیا می آید .” این مطلب در هزار و چهار صد سال قبل به صورت یک سند مکتوب و نوشته شده و غیر قابل خدشه وجود دارد . (بنده ی غیر خودت مباش که خدا تو را آزاد آفریده)
بيانات درمرا سم فارغ التحصيلی گروهی ازدانشجويان 12/6/1377
حدود آزادی در غرب :
در غرب ، حد آزادی را منافع مادی تشکیل میدهد . ابتدا برای آزادی های اجتماعی و فردی محدودیت هایی را معین کردند این یکی از آن هاست ، وقتی که منافع مادی به خطر می افتد آزادی را محدود میکنند.
منافع مادی ، مثل عظمت و سلطه ی علمی این کشورها ، تعلیم و تربیت یکی از مقولاتی است که آزادی در آن جزو مسلمترین حقوق انسان هاست انسان ها حق دارند یاد بگیرند ، انتقال فن آوری به کشورهایی معین ممنوع است چرا؟ چون اگر این دانش و این علم انتقال داده شد از انحصار این قدرت ها خارج شده است و این قدرت مادی و این سلطه به حال خود باقی نخواهد ماند آزادی مرز پیدا میکند ، یعنی استاد حق ندارد که فرضا به شاگرد جهان سومی ـ شاگرد ایرانی ، دانش پژوه چینی ـ فلان راز علمی را بیاموزد .!!
بيانات درمرا سم فارغ التحصيلی گروهی ازدانشجويان 12/6/1377
آزادی زن در نظام اسلامی:
آنچه در غرب با عنوان شعار وجود دارد ، در درجه ی اول آزادی زن است . متاسفانه در دنیای غرب ، بیشتر متفاهم از این آزادی ،آزادی به معانی نادرست و مضر آن است یعنی آزادی از قید و بندهای خانوادگی، آزادی از نفوذ مطلق مرد ،آزادی حتی از قید ازدواج و تشکیل خانواده ، پرورش فرزندان ،درآنجایی که هدف شهوانی زود گذری در مقابل قرارگیرد ـ نه آزادی به معنای صحیح آن. لذا شما می بینید جزو حرفهایی که در دنیای غرب زده میشود ، مساله ی آزادی سقط جنین است که این نکته ی بسیار مهمی است و با اینکه ظاهر ساده و بسیار کوچکی دارد ، ا ما با طن بسیار خطرنا ک و سهمگینی در این سخن مضر و مندرج است.
شما می بینید در طول چند ده سال ، آنچنان فساد و بی بند و باری در غرب به وسیله ی آزادی زنان به راه افتاد و رواج پیدا کرد که خود متفکران غربی را دچار وحشت کرده ! امروزدل سوزان و مصلحان ، انسانهای خردمند و با انگیزه در کشورهای غربی ، از آنچه پیش آمده است ، متوحش و ناراحت ا ند و البته نمی توانند جلوی آن را بگیرند . به عنوان این که می خواهند به زن خدمت کنند ، بزرگترین ضربه را به زندگی او وارد آورده ا ند . چرا ؟ به خاطر اینکه با بی بند و باری با اشاعه ی فساد و فحشا و با آزادی بی قید و شرط معاشرت زن و مرد ، بنیان خانواده متلاشی شد. مردی که میتواند آزادانه در جامعه ا طفای شهوت کند و زنی که می تواند بدون هیچ ایراد و ا شکالی در جامعه با مردان گوناگون تماس دا شته باشد هرگز در خانواده همسران خوب شایسته ای نخواهند بود . لذا بساط خانواده متلاشی شد . خیلی از کسانی که ا مروز به اصطلاح سنگ حقوق زن را به سینه میزنند ، در واقع سنگ آزادی غربی و بی بند و باری را به سینه می زنند و از آزادی آن ها تقلید می کنند همین ها که گاهی چیزهایی می نویسند . اینها از آن افتخارات سهمی نداشتند ؛ از آن عظمتی که زن ایرانی در هجده ساله ی بعد از پیروزی انقلاب نشان داده و آفریده است ، سهمی نداشتند و کار بزرگی نکردند . خیلی از این ها به فکر جیب خود، و وسایل آرایش و زینتی خود بودند این ها هیچ عظمتی ندارند . آن نسخه نسخه ی غلطی است . اگر نسخه ی غربی در مورد زن درست بود ، غربی ها مجبور نمی شدند دو باره بعد از هفتاد ـ هشتاد سال ، صدسال مجددا یک نهضت حقوق زنان راه بیندازند . مقصود نهضتیست که سال های اخیر راه انداختند .
الان ده ـ بیست سال است که مجددا نهضت هایی دیگر به عنوان نهضت دفاع از حقوق زن و دفاع از آزادی زن به راه انداخته اند . چرا ؟ اگر آزادی غربی برنا مه ی موفقی بود ، اگر دفاع از حقوق زن حقیقی بود احتیاج به این نبود که بعد از صد سال دوباره عده ایی بیایند نهضت به راه بیندازند و جنجال کنند . پس آن نسخه ی غلطی بود ؛ نسخه ی فعلیشان هم غلط است و جز به بدبختی مشکل تراشی برای زن مرد ـ به خصوص برای زن ـ به چیزی نخواهد انجامید .
. . . تربیت غلط غربی موجب شد که در دوران حکومت طاغوت در این کشور ، زنان به آرایش ، تجملات ، زینت های بیخودی ، تبرج و خود نمایی ، تمایل پیدا کردند ، که این هم از نشانه ی مرد سالاری است . یکی از نشانه های مرد سالاری غربی ها همین ا ست که زن را برای مرد می خواهند . لذا می گویند زن آرایش کند ، تا مرد التذاذ ببرد ، این مرد سالاری است . این آزادی زن نیست در حقیقت این آزادی مرد است می خواهند مرد آزاد باشد ، حتی برای التذاذ بصری. لذا زن را به کشف حجاب و آرایش و تبرج در مقابل مرد تشویق می کنند.البته این خود خواهی را بسیاری از مردان در جوا معی که از دین خدابهره مند نبودند ، از دوران های قدیم هم داشتند ، امروز هم دارند ؛ غربی ها هم مظهر اعلای این بودند . پس این مساله که زن به سمت معرفت ، علم ، مطالعه ، آگاهی ، کسب معلومات و معارف حرکت کنند ، باید در میان خود بانوان خیلی جدی گرفته شود و به آن اهمیت بدهند .
. . . حرکت در جهت احقاق حقوق زنان در جوامع اسلامی و در جوامع ما حتما باید انجام گیرد ؛ منتها بر مبنای اسلامی و با هدف اسلامی . مگر زن در جامعه ی ما چه کم دارد ؟ متاسفانه ممکن است بعضی ها این گونه فکر کنند ، این ظاهر بینی است . زن در همه ی جوامع ـ از جمله جامعه ی ما ـ گرفتار ستم و دچار کمبود ها یی است که بر او تحمیل میشود ؛ اما این کمبود ، کمبود آزادی به معنای بی بند و باری نیست این کمبود ، کمبود میدان ها و فرصت ها برای علم و معرفت ، تربیت و اخلاق ، پیشرفت و شکوفایی استعداد هاست . این را باید تا مین و جستجو کرد . این همان چیزی است که اسلام بر روی آن تکیه کرده است
.بیانات درهمایش بزرگ خوا هرا ن30/7/1376
تفاوت آزادی زن در اسلام و غرب :
آزادی به معنای درست مفید لازم برای بشر ، در نظام جمهوری اسلامی تا مین شده است البته غربی ها یک مفهوم دیگری دارند ؛ غا فل از این که آنچه که آن ها از کلمه ی آزادی مورد نظرشان است ، غیر از مفهومی است که ما ا مروز یا هر وقت دیگر در محیط خودمان از کلمه آزادی می فهمیم . وقتی که در محیط غرب ، آزادی زن گفته می شود ـ با توجه به فرهنگ غرب و برداشت غرب از مساله ی زن ـ به هیچ وجه به معنای این نیست که زن آزاد باشد و درس بخواند ، یا زن آزاد باشد در فعالیت سیاسی ورود پیدا کند ، یا زن آزاد باشد برای این که بتواند با اموال خود کا ر کند . اصلا مراد از آزادی زن این نیست . آزادی زن یعنی آزادی جنسی ، آزادی بی بند و باری ؛ زن بتواند در آن چیز هایی که منتهی به مسایل جنسی و شهوا نی است ، آزادانه رفتار کند و دیگران هم بتوانند آزادا نه با زن برخورد کنند . مفهوم آزادی زن در غرب این است . آن ها می گویند در ایران اسلامی ، آزادی نیست ؛ آری به این معنا البته که آزادی نیست .
بیانات دردیدارائمه یجمعه ی سراسر کشور 11/7/1379
فلسفه ی حجاب :
چون طبیعت و خصوصیت و لطافت زن ، مظهر زیبایی و ظرافت در خلقت قرار داده شده است ، اگر بخواهیم جامعه ، متشنج و خراب و آلوده نشود و در آن فساد به وجود نیاید بایستی این جنس را در پوشش نگه داشت . در این جهت ، مرد به طور مطلق مثل زن نیست و آزادی بیشتری برای مرد وجود دارد .
اگر ما بیاییم ، برای آن که آنان را راضی کنیم ، درباره ی زن طوری حرف بزنیم که با نظر اسلام ـ که مایه ی عزت زن است ـ مخالف باشد ، خطا است . چرا باید کسانی در زمینه ی زن ، یا در زمینه ی حقوق بشر ، طوری حرف بزنند که گویی ما باید بکوشیم خودمان را با نقطه نظر غربی ها نزدیک و آشنا کنیم ؟ آن ها اشتباه میکنند . آن ها باید نقطه نظرهای خود را با ما نزدیک کنند . آن ها باید نسبت به مساله ی زن وحقوق بشر و آزادی و دمکراسی نقطه نظر های غلط و باطل خودشان را تصحیح کنند و با نظرات اسلامی مواجه نمایند، نه این که عده ای از این طرف دچار انفعال شوند.
بیانات در دیدار با خانوادهای سرداران شهید استان تهران 17/2/1376
منبع : آزادی در نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای
تدوین : دکتر منوچهر محمدی